Curs De-construint la música: Verdi a les Arts! 2022 [Àrea d'Activitats Musicals]

De-construint la música: Verdi a les Arts! 2022   és un curs organitzat pel CEFIRE artisticoexpressiu en col·laboració amb l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València. El curs es farà en dues parts, la primera serà una jornada formativa el dia 26 de març, i la segona consistirà en l’assistència al concert de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, el Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València i la Universitat de Linköping (organitzat gràcies al projecte europeu MEETS, cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea) el dia 3 d’abril al Palau de les Arts Reina Sofia.  

Professorat:
 Mònica Perales i Massana
 Jerahy García García
 Beatriz Fernández
Aucejo Ainoa García García  

Durada: vuit hores lectives.  
Nombre de places: màxim 60.  
Requisits: un mínim del 80% d’assistència. L’alumnat ha d’assistir a cada sessió completa i signar tots els fulls de control d’assistència que es presenten al llarg del curs.  
Certificació: L’alumnat que complisca el requisit d’assistència rebrà una certificació d’aprofitament del curs signada per la vicerectora de Cultura i Esport.  
Data i lloc de realització:
 · Dissabte 26 de març, de 9 a 14.30 h., Centre Cultural de la Nau de la Universitat de València (carrer de la Universitat, 2).
 · Diumenge 3 d’abril, de 11.30 a 14 h. Palau de les Arts Reina Sofia (Av. del Professor López Piñero, 1).
Preu de matrícula: Gratuït. Places limitades.  

PROGRAMA
Dissabte 26 de març, de 9 a 14.30 h. Centre Cultural de la Nau de la Universitat de València  

9 h. BENVINGUDA I SIGNATURA DELS ASSISTENTS.

9.30 a 14.30 h. CONFERÈNCIES I TALLER PRÀCTIC.

9.30 a 11.30 h. - El cant i la pràctica vocal. La veu com a instrument socialitzador. -Taller pràctic. Mònica Perales i Massana, professora de música d’educació secundària i directora de l’Escola Coral la Nau, el Club Coral la Nau Gran, l’Escola de Música del Camp de Morvedre i el cor de dones A Cau d’Orella.

 11.30 h.  Descans.   12 a 12.45 h. El nacionalisme musical en la figura d’Aleksandr Borodín: anàlisi a través de la simfonia núm. 2 en si menor. Jerahy García García, musicòleg.  

12.45 h.  Descans.  

13 a 13.45 h. Giuseppe Verdi: pont entre el bel canto i el verisme musical. Beatriz Fernández Aucejo, directora de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València.  

13.45 a 14.30 h. El desenvolupament de les habilitats transversals a partir de la pràctica musical conjunta. El projecte MEETS.
Ainoa García García, cap de gestió de l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València.    

Diumenge 3 d’abril, d’11.30 a 14 h.
Palau de les Arts Reina Sofia   
11.30 h. BENVINGUDA I SIGNATURA DELS ASSISTENTS.
 
12 a 14 h. CONCERT A CÀRREC DE L’ORQUESTRA FILHARMÒNICA DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA I EL CONSERVATORI SUPERIOR DE MÚSICA JOAQUÍN RODRIGO DE VALÈNCIA.

  Simfonia núm. 2 en si menor                                           Aleksandr Borodín (1833-1887) 
 I.            Allegro                              
 II.            Scherzo prestissimo                            
 III.            Andante                            
 IV.            Finale allegro  

Selecció d’àries
                                                                                              Giuseppe Verdi (1813‐1901)
 
Qui, qui!… O fatidica foresta (Giovanna D’Arco)                
Ilona Matarazde, soprano.   La donna è mobile (Rigoletto)                
Álvaro Diana, tenor.  
Per me giunto è il di supremo (Don Carlo)    
Óscar Velázquez, baríton.  

Volta la terrea
(Un ballo in maschera)
Rafael Quirant, sopranista.  

È strano!...Ah, fors’è lui
(La Traviata)
               
Saray Garcia, soprano.    

ALUMNAT DE CANT
ALUMNAT DEL MÀSTER D’ENSENYAMENTS ARTÍSTICS D’INTERPRETACIÓ OPERÍSTICA Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València  

ALUMNAT
DE LA LINKÖPING ACADEMIC ORCHESTRA, LAO

 Universitat de Linköping  

ORQUESTRA FILHARMÒNICA DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

 Beatriz Fernández Aucejo, directora
 

El cant i la pràctica vocal. La veu com a instrument socialitzador  
Cantar és inherent a l’ésser humà i una activitat inclusiva en la qual podem ser iguals i estar connectats entre tots. Efectivament, la importància de la pràctica coral es manifesta en els molts valors que es transmeten: el respecte, l’empatia, la comprensió, la tolerància, la paciència, l’autoestima, el sentit cooperatiu, la solidaritat i la sensibilitat, entre molts altres. En aquest taller es proposa abordar amb un enfocament pràctic el paper de la veu com a instrument de socialització i el cant coral aplicat a l’àmbit educatiu.  

Mònica Perales i Massana  
Naix a Barcelona on comença els estudis de piano, solfeig i harmonia en el Conservatori Superior Municipal de Música. Estudia cant amb Isabel Monar, Men Marquès i Llanos Martínez i comença els de viola amb Elizabeth Woltèche. Ha participat en diferents cursos de direcció coral amb Pierre Cao, Erwing Liszt, Lluís Vila, Josep Vila i Karl Hogset. En 1994 fixa la seua residència a València. En la seua carrera professional ha impartit cursos de direcció coral organitzats per l’Escola de Cant Coral d’Aldaia, el Cabildo de Las Palmas de Gran Canària, l’Associació AULÒDIA, els centres de formació, innovació i recursos educatius (CEFIRE) de la Comunitat Valenciana, la Universitat de València i l’Associació Juli Hurtado. Sota la seua direcció s’imparteixen els cursos d’estiu de direcció coral que organitza actualment l’Aula Coral de València (Benicàssim, València, Alboraig, Godella) i coordina els cursos de la Federació de Cors de la Comunitat Valenciana (FECOCOVA). Dirigeix l’Escola Coral la Nau de la Universitat de València, el Cor del Club Coral la Nau Gran de la Universitat de València, l’Escola de Música del Camp de Morvedre del Port de Sagunt i el cor de dones A Cau d’Orella. És llicenciada en història de l’art i professora de música d’educació secundària. 

El nacionalisme musical en la figura d’Aleksandr Borodín: anàlisi a través de la simfonia núm. 2 en si menor
.
 
 A mitjan segle XIX la música russa va desenvolupar conscientment una postura nacionalista gràcies al denominat Grup dels Cinc, que es va reunir a la ciutat de Sant Petersburg durant els anys 1865-1870 amb l’objectiu de promoure una música culta característicament russa. En aquesta ponència s’analitzarà el nacionalisme musical rus a partir de la figura d’un dels seus integrants: Aleksander Borodín (1833-1887), en concret a través de la seua simfonia núm. 2 en si menor, composta entre els anys 1869 a 1876, en la qual queden reflectides les històries i els mites de l’antiga Rus de Kíev.  

Jerahy García García  
Jerahy Garcia és doble titulat professional en violí i clavicèmbal (CPM José Iturbi i núm. 2 de València), té el grau de musicologia i grau de pedagogia de la música (CSM Joaquín Rodrigo de València), el grau de dret (Universitat de València), el màster d’advocacia (UNED) i el màster interuniversitari d’investigació en dret de la cultura (UNED-UC3M). És becat per diferents institucions per participar en estades formatives de postgrau, com ara al Berklee College of Music Boston, la Universitat Internacional Menéndez Pelayo o l’Institut Interuniversitari per a la Comunicació Cultural, entre altres. En l’actualitat desenvolupa la seua carrera professional en l’àmbit de la gestió cultural, la investigació i la divulgació musicològica i la consultoria artística i legal en el sector de la música i les arts escèniques com a tècnic superior de gestió en l’Institut Valencià de Cultura, director i coordinador artístic en l’Àrea de Cultura de la Diputació Provincial de València, a més de ser locutor en mitjans de comunicació, redactor i assessor musical del Palau de la Música, Congressos i Orquestra de València, gestor musical de la Fundació Eutherpe i col·laborador habitual de l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València. Ha estat membre de diverses agrupacions simfòniques de la Comunitat Valenciana (OFUV, JOGV, Orquestra de Cambra Eutherpe, entre altres), docent i impulsor de l’Associació Alumnes del Conservatori Superior de Música de València, formar part del Consell Rector d’Amics de l’Òpera i de les Arts de la Comunitat Valenciana i ser membre associat de l’Institut Complutense de Ciències Musicals (ICCMU).

Giuseppe Verdi: pont entre el bel canto i el verisme musical.  
 Amb Giuseppe Verdi (1813‐1901) es van superar els límits del bel canto representat fonamentalment per Rossini, Bellini i Donizetti. Es van obrir nous camins per a la lírica italiana i l’evolució que acabaria derivant en l’eclosió del verisme que es va articular entorn d’una nodrida generació d’autors com Leoncavallo, Mascagni o Puccini. En aquesta ponència s’analitzarà aquesta evolució personal i musical de Verdi mitjançant una selecció d’àries per a tot tipus de veu.  

Beatriz Fernández Aucejo

Nascuda a Paiporta, Beatriz Fernández Aucejo és diplomada en magisteri musical per la Universitat de Valencia, llicenciada en clarinet pel Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València, titulada professional de piano pel Conservatori Professional de Música de Torrent, llicenciada en direcció d’orquestra de vents per la Royal School of Music de Londres (LRSM) i llicenciada en direcció d’orquestra pel Conservatori Superior de Música Manuel Masotti Little de Múrcia. La seua ambició de millorar les seues habilitats i aconseguir nous objectius la porten a estudiar a Alemanya amb Joshard Daus, professor de la Johannes Gutenberg-Universität de Magúncia; a Àustria, amb Peter Gülke en la Universität Mozarteum de Salzburg; a Itàlia, amb Michel Tabachnik en l’Accademia Musicale Chigiana, i actualment a Suïssa, amb Arturo Tamayo en el Conservatori della Svizzera Italiana. Debutà en 2015 amb l’Orquestra de València i és convidada des de llavors per agrupacions simfòniques de tota la geografia mundial. Va ser subdirectora de la Banda Municipal de Barcelona des de l’any 2017 fins al 2019. El seu treball i perseverança han estat valorats per diferents institucions. Ha guanyat el premi Isabel Ferrer de la Generalitat Valenciana, la distinció cultural de L’Espolí, El Periódico de Aquí, Una de Primera, la condecoració de la batuta d’or de la Diputació de València, i el primer premi i l’esment d’honor en tres ocasions del Certamen de Bandes de Música de la Diputació de València. Actualment és directora titular de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València i de la Banda la Lira Castellonera de Vilanova de Castelló.  

El desenvolupament de les habilitats transversals a partir de la pràctica musical conjunta
.
 
Partint de l’educació musical com a vertadera educació per a la vida, en aquesta ponència reflexionarem sobre el procés d’interpretació musical col·lectiva com una manera de connectar-se amb l’altre i de desenvolupar les habilitats transversals dels estudiants, una sèrie d’habilitats de desenvolupament propi, interactives, comunicatives, humanes i transferibles essencials per a les seues futures vides personals i professionals. En aquest sentit, aquesta comunicació també versarà sobre el projecte europeu MEETS, que té l’objectiu principal de contribuir al desenvolupament de competències clau i habilitats transversals dels estudiants d’educació superior.  

Ainoa García García
Ainoa García estudia piano (CPM José Iturbi) i clavecí (CPM de València) i es gradua en pedagogia i en musicologia, amb premi extraordinari final de carrera (CSM Joaquín Rodrigo de València). Especialitzada en gestió de projectes socioeducatius en l’àmbit de la música i les arts escèniques, col·labora habitualment amb els departaments pedagògics d’institucions públiques i privades com el Palau de la Música de València, l’Àrea de Cultura de la Diputació de València o la Fundació Eutherpe, a més d’haver estat docent de música i tècnica de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives. Paral·lelament, finalitza els estudis de dret (Universitat de València), el màster d’advocacia (UNED) i el màster interuniversitari d’investigació en dret de la cultura (UNED-UC3M). Dirigeix el seu interès cap als drets dels xiquets i els adolescents, les polítiques culturals i educatives i el règim jurídic dels ensenyaments musicals. És guardonada amb el setè premi internacional d’investigació sobre la infància i l’adolescència de la Universitat Politècnica de València. Actualment es dedica a la gestió cultural i a la mediació musical com a cap de gestió de l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València.